Åtta ton blandgodis

För att kort återkoppla till gårdagens inlägg kommer här lite snabb statistik från LRF konsult. Man menar att bara var fjärde lantbrukare kommer att nå lönsamhet under 2013. Framförallt är det växtodlingsföretagen som gått dåligt och redovisar därför det sämsta resultatet på flera år men även mjölkgårdar och grisköttsföretag har haft det svårt under en längre tid. Dock verkar det som trenden inom dessa två näringar börjar vända.
 
Låga spannmålspriser och det ökade importtrycket uppges vara orsaken till att många bönder går back. Frågan är därför hur stor roll Codex Alimentarius har i det hela. De tio multinationella bolag som jag skrev om undergårdagen får ett allt större grepp om den svenska marknaden också. Dåliga livsmedel med låg kvalitet är billig och därför konsumerar vi den. Ekologiska livsmedel med hög kvalitet bör således inte ses som dyr utan snarare får vi här vad vi betalar för. Så vad kommer först? En ny iPad som ger oss kortvarig lycka, eller bra näringsrik mat som ger oss livslång hälsa fri från sjukdomar och krämpor? Om vi inte utvärderar valmöjligheterna så kommer det som sagt inte finnas några val att göra överhuvudtaget.
 
Samtidigt försöker landsbygdsminister Eskil Erlandsson sälja in Sverige som matland med det fyndiga mottot "Sweets from Sweden". Detta i ett försök att sätta Sveriges plockgodis på världsmarknaden. Detta sker parallellt med att andra myndigheter försöker minska svenskens sockerkonsumtion som är den högsta i världen tack vare det sunkiga blandgodiset. Svensken trycker i sig i genomsnitt 17 kg godis varje år vilket är världsrekord.
 
 
 
 
 
På godismässan i Köln som hölls i januari fanns Exportrådet på plats med det svenska konceptet "Pick and Mix" och de gjorde succé med sin monter "Sweets from Sweden". Av denna anledning har den första godisbutiken öppnats på Manhattan i New York och därför har redan första leveransen på runt 8 ton svenskt blandgodis nått Amerikanerna. Så vill man öka sin omsättning som bonde bör man nog jämna spannmålsodligen med marken och öppna en godisfabrik istället. För är det något vi svenskar kan så är det socker. Samtidigt får vi hylla OLW som med sin kampanj "Fredagsmys" fått svensken i ett järngrepp. Storslagen marknadsföring som gynnat en industri som är en ren hälsofälla. Bra där!
blandgodis - diabetes - hjärt- och kärlsjukdom - smågodis
Pysslia Sofia

:)Mums, godis!
Kanske inte kan hålla mig från att öppna lördagspåsen ikväll.. Frestande