GRIT-inspirerad löpargrupp

Gårdagens löpargrupp var lite speciell då jag fick för mig att krydda passet med lite GRIT-övningar. Dessutom var passet något stationsbaserad vilket var helt nytt för deltagarna. Vi inledde med uppvärmning längs Vätterstranden och vek därefter in på Liljeholmen. Första stoppet blev den stora gräskulle som barnen åker pulka nedför under vintern (vilket är samma kulle där de hängde folk för att par hundra år sedan). Efter lite löpskolning bestående av skipping, grodhopp, hälkick och grodhopp i ett svep var det dags för våra första intervaller.
 
Intervallerna startade tjugo meter framför kullen vilket gav bra fart för att komma upp. Väl framme vid kullen lade vi om löpsteget för att samtidigt koppla på lite extra armrörelse. Väl uppe på kullen gav jag deltagarna valmöjligheten burpees eller plankan. Fördelen med burpees blev att man efter tio repetitioner fick möjlighet att vila och vänta på dem som valde en minut av plankan. Därefter sprang vi ner för kullen, rundade en pinne och upp igen. Efter fyra set var mina deltagare möra i kroppen och fick därför en välbehövlig vila i skuggan.
 
 
 
Efter viss återhämtning sprang vi vidare till Knektaparken för att köra två stycken tusenmetersintervaller. Banan är utmanande med en rejäl backe efter 200 meter. Efter första intervallen körde vi tio stycken squat-jump där man helt enkelt går ner med händerna till backen för att därefter explodera i högt upphopp. Efter andra rundan blev det tio armhävningar som givetvis samtliga deltagare körde på tårna.
 
Sedan var det bara att springa tillbaka till Nordic Wellness Atlantis där några trötta löpare valde att följa med in på gymmet för att avsluta passet med lite stretching. Passet verkade grymt uppskattat och jag hoppas därför att det blir lite av en snackis som lockar fler deltagare. Nästa tisdag är det sista passet innan Göteborgsvarvet och jag har uppmanat samtliga deltagare att närvara för ett sista kvalitetspass. Att vila sig i form inför en tävling är inte att rekommendera då vi på så vis tappar en stor del av den anspänning i musklerna som vår kropp är van vid och är ett resultat av den individuella träningen.