Mitt livs tuffaste helg

Om du går och funderar på att utbilda dig till GRIT-instruktör kan det vara smart att tänka igenom beslutet både tre och fyra gånger. Les Mills GRIT är förmodligen den tuffaste gruppträningen som erbjuds på våra gym. Passet är utformat för att öka förbränning, syresättning, muskeluppbyggnad och framförallt för att bygga ett enormt tjockt pannben. GRIT är trettio minuter högintensiv intervallträning och du skall helst bara köra passet ett par gånger i veckan. I helgen körde vi passet 17 gånger!
 
Vi började på fredagen kl. 09:00 och togs emot av Simon från Les Mills. Vi började morgonen med att köra passet en första gång. Passet levererade och därför var vi slutkörda efter dessa trettio minuter. Det finns flera olika GRIT-pass och vår helg bestod av GRIT Strength och GRIT Plyo. Fokus låg på det förstnämnda som man är tvungen att ha godkänt på för att få instruera i Plyo. Simon gjorde klart för oss redan på förmiddagen denna första dag att lågkolhydratskost bara var att glömma. Man skulle inte klara grundutbildningen utan kolhydrater. Jag var av en annan uppfattning men detta höll jag för mig själv och lät tiden utvisa sanningen i hans ord.
 
 
 
Gruppen bestod av 12 fantastiska instruktörer. Sammanhållningen var grym och humöret låg på topp hela helgen.  Efter fredagens inledande pass var det dags för teori och en del teknik. Vid lunch var det sedan dags att fylla på med rejält med energi för att klara eftermiddagen. Då var det nämligen dags för den första presentationen. En låt var innebar givetvis att vi blev tvungna att köra igenom passet tre gånger. För mig var det första gången med headset på huvudet. Att jag stod framför en grupp med erfarna instruktörer gjorde så klart inte att man var mindre nervös.
 
Avslutningen på första dagen innebar givetvis feedback för att göra en bättre presentation och därför inleddes lördagen med att vi körde igenom passet ytterligare tre gånger för att på så vis ta till oss av kritiken. Min andra presentation var givetvis bra mycket bättre och nervositeten hade nästan släppt helt. Under lördagen blev det åtta timmar brutal träning precis som under fredagen. Två presentationer innebar givetvis sex pass och givetvis överraskades vi med en utmaning vilket innebar en tävling där man körde i par och utförde tre övningar om och om igen under 12 minuter. Tävlingsinstinkten kickade givetvis in och resulterade i 12 blöta, hyperventilerande fläckar på golvet.
 
 
 
Eftermiddagens presentation innebar en ny låt och min egen presentation var näst sist. Med andra ord handlade det helt och hållet om ren vilja. Det blev inte direkt bättre av att Simon gick fram och plockade på ännu mer vikter på min skivstång mellan mina två set. Som avslutningen på lördagen fick vi återigen feedback på våra presentationer och samtidigt svar på ifall vi fått godkänt på grundutbildningen av GRIT Strength. Även om man inte fick godkänt kunde man närvara på söndagens Plyo-utbildning och sedan komplettera med det som saknats på den första delen.
 
Efter lördagens utbildning befann jag mig i en dimma resten av dagen. Kroppen kändes svag med konstant illamående. Det var också dessa spykänslor som gjorde sig påminda både under lördagen och under söndagen då man steg upp ur sängen. Jag försökte hålla uppe energin genom att dricka Magic Bullet mellan seten och det fungerade ganska bra som komplement till den frukt och energibars som övriga deltagare använda sig av.
 
 
 
Söndagen fick en chockartad inledning då jag fick reda på att vi skulle köra igenom Plyo-passet sju gånger. Jag hade räknat med fyra gånger men givetvis skulle vi köra vår presentation två gånger. Plyo består precis som Strength av högintensiv intervallträning. Den största skillnaden är att man använder mindre vikter och istället blir det mer den egna kroppen som står för belastningen. Höga hopp, snabba ruscher och mer statiska övningar. Som löpare passar Plyon bättre för mig och jag fick en hel del fina kommentarer av både vår tränare och mina kollegor då det kom till spänsten vilket givetvis värmde både kropp och själ. Nu behövde ju inte kroppen värmas särskilt mycket då den verkade ligga runt 80 grader under hela helgen.
 
Efter sista passet på söndagseftermiddagen var vi totalt utslagna. Jag tror inte någon i gruppen trodde att man kunde pusha sin kropp till dessa nivåer. När man nästan kräks efter två pass och sedan kör ytterligare fyra kan man helt klart tala om vilja, gemenskap och en grymt motiverande grupp. Idag har jag ont i HELA kroppen. Detta inkluderar inte bara alla muskelgrupper utan även händer, fötter, tår, fingrar och huvud. Illamåendet börjar släppa så smått men trots alla sviter känner man bara total lycka. Jag blev godkänd på båda grundutbildningarna.
 
 
 
Enligt vår tränare från Les Mills var vi den första gruppen i Sverige där samtliga blivit godkända. Det skvallrar om vilken fantastisk laganda vi har. Utan den tro vi haft på varandra skulle vi inte gått hela vägen. Under helgen har vi hela tiden hjälpts åt att tagga varandra och klappat den på axeln som behövt det. Utan mina kära kollegor skulle jag ha gett upp redan på lördag förmiddag. Denna utbildning blev dessutom det slutgiltiga beviset för att LCHF är explosivt och ger samma uthållighet som kost baserad på kolhydrater. Jag passade givetvis på att upplysa Simon om detta innan jag lämnade Atlantis på söndagen.
 
Nu återstår bara att lämna en licensvideo till Les Mills. Med andra ord måste man spela in ett helt pass tillsammans med deltagare. Av denna anledning efterlyser jag läsare som har medlemskort på Nordic Wellness (Sportlife) i Jönköping. Lämna en kommentar eller skicka ett mail till pulstagning@gmail.com ifall du är intresserad av att gå ett pass med mig. Det kan bli i övningssyfte eller i skarpt läge med videokamera. Vid videoinspelning kommer givetvis fokus enbart ligga på mig så du kommer inte vara något annat än en anonym deltagare. Visst skulle det vara roligt att prova GRIT innan releasen!?!
 
Som avslutning vill jag bara sammanfatta dagens inlägg med ett axplock från helgens övningar så får ni lite perspektiv över vad jag gått igenom:
 
Rodd med viktplatta: 730 st
Utfall med viktplatta: 100 st
Marklyft: 120 st
Burpees: 300 st
Axelpress: 250 st
Knäböj med vikt: 170 st
Knäböj utan vikt: 570 st
Armhävningar: 240 st
Höga upphopp: 700 st
Framåtböjda flyes: 170 st
Sidhopp: 180 st
Fronthopp: 100 st
Sidhopp över bänk: 200 st
Power climbers: 430 st
Tricepspress: 100 st
 
 
 
 
grit - gruppträning - les mills