Köper vi verkligen mer bröd

För ett par veckor sedan skrev jag om mitt egentillverkade LCHF-bröd och samtidigt passade jag på att spy lite galla över Brödinstitutet som precis gjort en liiite smått riktad enkätundersökning bland oss svenskar. Man menade att det inte var särskilt många som åt lågkolhydratskost längre på grund av att alla saknade det sötade och näringsfattiga bröd som ligger och möglar på hyllorna i affären (det var så klart en överdrift. Industritillverkat bröd har ju en hållbarhet som varar en oändlighet och orsaken är så klart på grund av att det är så himla bra och innehåller så nyttiga råvaror).
 
Nu råkade ju Brödinstitutet ha lite otur med sin senaste kampanj då det under gårdagen blev känt att Pågen drabbats av århundradets största varsel. Fler än 100 anställda varslas om uppsägning och givetvis är det oerhört tråkigt för de berörda samt deras familjer. Förhoppningsvis behöver man förstärka personalstyrkan vid Arlas smörtillverkning om det nu inte är sant, det som Brödinstitutet hävdar, nämligen att LCHF inte är något för oss svenskar. Men sedan läste jag vidare och upptäckte att det hela var allvarligare än vad man kunnat tro. På två år har Pågens resultat minskat från 107,6 miljoner kronor till 26,3 miljoner kronor. Antingen är intresset för lågkolhydratskost större än man kan tro eller så är bara Pågens bröd jäkligt äckligt.
 
 
brödinstitutet
Jocke med huskurerna

Ja, de är inte mitt första val. Får jag gå på smaskighet blir det Östras bröd. Annars håller jag mig till glutenfritt och ekologiskt så gott det går. Jag tror problemet är att när ett företag liknar en oljetanker mer än en speedboat kan de inte lika smidigt känna av vad efterfrågan verkligen är. Då går de förr eller senare på grund, och många blir ledsna i ögat...