Olgor och mjölksyra

När jag mötte upp mina löpare i receptionen på NW Atlantis igår var det ingen av dem som hade hört talas om "Olgor". Jag tänkte att det förmodligen var lika bra att inte förklara heller och bestämde mig därför för att vara något hemlighetsfull fram till intervallerna. Efter tre kilometer uppjogg körde vi som vanligt löpskolning och efter den väntade olgorna som de flesta har en hatkärlek till.
 
Då jag hade nybörjare i gruppen bestämde jag mig för att enbart köra ett set. Vanligtvis kör man 3-5 set men detta skulle bli allt för tufft. Olgorna bestod av en stege med 2x400 m, 2x300 m, 2x200 m och 2x100 m. När det kommer till olgor är det riktigt hög fart som gäller och därför kör man den första intervallen på 400 meter strax över tröskel vilket är en nivå där våra muskler tvingas jobbas utan syre. Man jobbar anaerobt. Efter en minuts vila kör man den andra intervallen på 400 meter och denna skall vara strax under tröskel. Lite lugnare tempo men fortfarande riktigt hög fart.
 
Sedan gör man samma sak med de övriga distanserna och när man väl kommer ner till de sista hundra metrarna känns benen rejält tunga och trots detta är det oftast just den intervallen som går snabbast. Är det den sista så funkar det oftast fint att driva musklerna på kreatin, adrenalin och endorfin. Samtliga löpare klarade intervallerna med bravur men visst var benen tunga på vägen tillbaka. Hoppas nu inte jag skrämde iväg några löpare. Nästa vecka är det ju backintervaller.
 
 
 
 
löpargrupp - löpargrupp jönköping - löpskolning
Jennie

Låter grymt jobbigt, men det är mycket härligt att träna tillsammans med andra. Man triggas lite extra.

Svar: Visst är det så! Vi blir bättre tillsammans :)
John Winglander