Ny kampanj för nyckelhålet

På kostdoktorn.se avslöjas idag att Livsmedelsverket, livsmedelsindustrin samt en reklambyrå planerar en reklamkampanj för att försöka återuppliva den fettsnåla nyckelhålsmärkningen. Livsmedel fulla av socker och artificiella tillsatser. Onekligen ratar vi svenskar billiga och processade livsmedel numera och då fortsätter våra myndigheter att trycka på för att vi skall gödas med kemikalier. Staten och kapitalet kommer alltid sitta i samma båt och de är inte nöjda förrän vi är sjuka och låter oss medicineras för största möjliga avkastning.
 
Jag läste dessutom en oerhört skrämmande kommentar hos kostdoktorn där en kvinna berättar att hon varit på ett besök hos BVC med sin son. Sonen fick beskriva bilder på olika figurer som hölls upp. Mitt i allt dyker det gröna nyckelhålet upp vilket sonen givetvis inte hade någon förklaring till. Sjuksköterskan förklarar sedan att det är en symbol för bra mat. Mamman rättade sjuksköterskan och förklarade vidare för sonen att det handlar om mat där man tagit bort fettet och ersätt detta med socker istället. Sköterskan höll med om påståendet och förklarade att man blivit tillsagd att visa bilden.
 
Denna historia får mig att kräkas galla över hela tangentbordet. Hjärntvätten börjar med andra ord redan med våra barn och vårdpersonalen har inget annat val än att följa direktiv och praxis. En sak är säker; BVC kommer att enormt stora problem då de har med mina barn att göra.
 
 
livsmedelsverkets kostråd - nyckelhålsmärkning