Veckans fråga

Christina undrar om det inte är svårt att tillgodose sig alla näringsämnen då man äter LCHF.

Detta är ju en fråga som jag får ganska ofta när man berättar om den kost som man äter. Det roliga är att kolhydraterna inte har särskilt mycket att tillföra till kosten förutom gaser i magen. Visst innehåller spannmål av fullkorn en hel del mineraler och vitaminer men det är knappast något som man inte hittar i animaliska produkter och grönsaker. Bara genom att äta kött, fisk, ägg, skaldjur och mejeriprodukter får man i sig mer än tillräckligt av järn, zink, selen, jod, kalcium, kalium, och samtliga vitaminer förutom vitamin C. Vitamin C får man enklast i sig genom att äta paprika (helst gul och röd paprika). När man dessutom kompletterar genom att äta nötter, frön, och gröna bladgrönsaker så garderar man sig rejält när det kommer till vitamin E, K och B9 (folat) samt vissa mineraler som exempelvis magnesium och krom. Genom att äta tre paranötter om dagen så täcker du hela ditt dagsbehov av krom. Man skulle förmodligen klara sig bra ifall man enbart åt rött kött tillsammans med ägg och paprika.



Det ultimata livsmedlet

ägg lchf

 

 


Spannmål och frukt har inget övrigt att tillföra. Om kolhydraterna och muskelglykogenet har någon betydelse för högintensiv träning vill jag lämna osagt. Jag sprang ju Göteborgsvarvet på 1:27 utan kolhydrater utan att känna mig begränsad. Även om vi lyckas binda stora mängder glykogen genom att trycka i oss 600 g kolhydrater om dagen, vilket man påstår är av stor betydelse när det kommer till idrottsnutrition, så tror jag vi kan träna optimalt ändå utan detta frosseri.



Tömd på energi efter Göteborgsvarvet

göteborgsvarvet lchf



Vi får se hur det går under Stockholm marathon när det kommer till kolhydraternas betydelse. I dagsläget är det inga som helst problem. Kolhydratförespråkarna menar att när muskelns glykogen tar slut måste intensiteten sänkas och vid enbart fettförbränning är den intensitet som kan upprätthållas endast 50-60 % av den maximala. Under Göteborgsvarvet låg min medelpuls 165 och min maxpuls på 170 och det mina vänner är INTE lågintensiv aktivitet.

Pulstrubbel

Kvällens badmintonmatch gick inget vidare. Jag lyckades vinna det första setet men sedan började min puls att rusa på ett högst obehagligt sätt. Det skumma var dessutom att det inte ville gå ner då jag försökte samla mig. Istället kände jag mig yr och fick svårt att fokusera blicken. När väl pulsen hade stabiliserat sig var jag helt slut i kroppen. Energin var som bortblåst. Förmodligen var det en kombination av allt för lite sömn, för lite mat samt att jag åt för nära inpå passet. Hoppas att lite sömn gör susen. Om jag inte har räknat fel så borde morgondagen innebära fasta så nu blir det ingen mat på ett helt dygn.



utmattad