Favoritlivsmedel

Dags att besvara den sextonde frågan i bloggutmaningen!
Stekt fläsk


Detta var en svår fråga. Jag tror nämligen att jag har två eller kanske tre favoritlivsmedel. Dessa är grädde, fläsk och majonnäs. Grädde använder jag alltid i min smoothie. Den mättar fantastiskt bra och dessutom är det ju kanongott med grädde. Jag använder grädde även när den inte står med i receptet och ifall den gör det, då slår jag i en extra skvätt. Fyrtio procent fett innebär också en hel del extra smak.

Stekt fläsk kan jag bara inte få nog av! Den salta smaken passar fint ihop med feta såser och man håller sig mätt länge på grund av det höga fettinnehållet. Ifall man gör olika sorts grytor så funkar det fint att även blanda i små bitar stekt fläsk. Fettet och saltet höjer smaken på de övriga ingredienserna.

Majonnäs... Vad vore livet utan några ägghalvor med majonnäs på!?! Åttio procent fett innebär en massa energi. Fett innehåller 9 kalorier per gram, kolhydrater och protein innehåller bara 4 kalorier per gram. Fett gör dessutom att du blir mätt utan att öka insulinet vilket gör att du håller dig mätt länge. Därför är det självklart för mig vad jag äter innan tävling. Vad tror du, grädde, fläsk och majonnäs eller en skål med processad havregryn som egentligen inte innehåller så mycket mer än stärkelse.

Man kan ju kanske säga att mitt favoritlivsmedel är fett men för att göra det lite mer konkret så är det grädde, fläsk och majonnäs som får min mun att vattnas.

Bloggaward

Jag fick ju som sagt en award av Karin igår och det känns verkligen jättekul att uppmärksammas bland Sveriges alla träningsbloggar. Awarden innebär också att man skall berätta åtta saker om sig själv och därpå skicka awarden vidare till åtta andra bloggar. Till att börja med får jag väl berätta åtta saker om mig som ni förhoppningsvis inte kände till sedan tidigare.


1. Jag är väldigt duktig på att överdriva! Det innebär att jag oftast lägger ner ungefär 110 procent på det som jag tar mig an, så länge det intresserar mig.

John Edberg


2. Jag har estetiska färdigheter inom musik och teckning. Har jag en gitarr och en blyertspenna så är jag mer än nöjd.

3. Jag älskar att resa och försöker därför komma iväg ett par gånger per år.

4. Jag äger en illgul cykel som jag tar mig till och från jobbet med. Den är verkligen hemsk. En gång i tiden var den dock superfrän.

5. Jag pratat mycket och gärna. Oftast om allt eller inget.

6. Jag utbildade mig på Göteborgs Bartenderskola 2001.

7. Jag tror att kranvatten är ohälsosamt.

8. En dröm är att vara personlig tränare i Hollywood.



Hoppas att ni fick reda på något nytt som ni inte kände till. Vissa punkter är med glimten i ögat, fast vilka de är får ni givetvis bestämma själva. Nu kommer däremot problemet att välja ut åtta nya bloggar som förtjänar en award. Tyvärr blir det väl kanske så att vissa redan har fått en award men jag skall försöka nämna bloggar som inte uppmärksammas.


1. Nemo Nisi Mors är en blogg som drivs av Ingmarie som är energi personifierad. Hon är lite som en bloggmamma som dyker upp både på den ena efter den andra bloggen. Hon älskar all träning och bjuder ofta på tänkvärda inlägg.

2. Therese springer är en blogg om Halmstadstjejen som är galen i både löpning och skidor. Hennes blogg flödar av adrenalin och hon ger alltid järnet. För några dagar sedan fastnade hon med läppen i vattenflaskan och fortsatte passet genom att spotta blod omkring sig.

3. Stay Fit skrivs av Göteborgstjejen Therese som älskar träning och bryr sig om kosten. Hon delar gärna med sig av bra tips inom båda områdena. Har precis seedat sig för Göteborgsvarvet och det ser helt klart bra ut.

4. Löparjanne har en fantastiskt kul blogg som ofta lockar till skratt. Trots att han bor i Stockholmsdjungeln så är hans göteborgshumor helt klockren. Dessutom tävlar han lika mycket som en annan byter kalsonger.

5. Hjärnfysik är en populärvetenskaplig blogg om hjärnan och löpning. Jag tror inte att jag har läst ett enda inlägg på denna blogg utan att ha lärt mig något intressant och spännande. Johan har full koll på vår hjärna.

6. Tjejklassikern skrivs av Katta som vi får följa på vägen mot klassikern. Hon kan det här med både träning och kost och kommer med all säkerhet nå sina mål. Hon är envis och motiverad till tusen, så jag är säker på att hon fixar det hela utan problem.

7. Löparglädje är en blogg om en herre som tränings- och ambitionsmässigt ligger ungefär på min nivå. Thomas som han heter verkar vara en ytterst ödmjuk människa som jag kanske tror börjat fundera på lågkolhydratkost det senaste ;)

8. 4:30-fart genom tillvaron skrivs av Staffan som vrider och vänder på tillvaron för att hinna med löpning, husrenovering och dessutom en stor familj med fru och fyra barn. Staffan är skarpsynt och kläcker en hel del trevliga idéer emellanåt.


Dessa bloggar är de som jag valt att skicka vidare min award till. Övriga bloggar jag läser har antingen fått en award eller så har jag redan nämnt dem vid ett tidigare tillfälle. Åtta stycken fick plats och de förtjänar helt klart denna award!

Tuff intervallträning

Idag blev det ju dubbelpass som vanligt på onsdagar. På lunchen värmde jag upp med två kilometer på löpbandet och körde därefter lite styrka för överkroppen. Kändes riktigt bra idag. Jag kände mig stark! Vikterna flög upp som om de vore av frigolit så något bra hade jag tydligen gjort för att förtjäna denna styrka.

Nu ikväll blev det intervaller med klubben som vanligt. Intresset var inte så stort idag då det visade sig att vi inte ens var tio pers som dök upp. Jag körde en längre variant som vanligt. Detta tillsammans med en före detta orienterare som hade bra klipp i benen. Vi var riktigt jämna hon och jag och kunde därför hjälpas åt för att hålla uppe tempot. 10x750 meter med en minuts vila mellan. Det var löjligt jobbigt men jag tycker att vi klarade det galant! Mina nya Newtons är som raketer på fötterna. Jag är grymt nöjd!

Med upp- och nerjogg blev det totalt 12 km. Jag glömde tyvärr stoppa klockan mellan den första och den andra intervallen men snittfarten var ju 3:08 för dessa två så det var ju helt ok.



Intervaller

 

 

Jag passade dessutom på att ta lite bilder i smyg. Ibland kan det se lite kul ut när man kör löpskolning. Vissa övningar kräver en del koordination och kan ställa till det i början. Men vi klarade ju det ganska bra.

 

 

Ett litet men riktigt laddat gäng


IKHP


 

Bålstyrka efter intervallpasset med blandat deltagande

 

Plankan Bålstyrka

 

 

 

 

 

Jag har förresten fått en award av Göteborgstjejen Karin Nilsson som driver bloggen med samma namn. Jag blev givetvis väldigt glad för detta och kommer att förklara hur denna utmärkelse fungerar imorgon. Karin är en av mina trognare läsare som dessutom lämnar en hel del kommentarer som gör mig väldigt glad. Tack för denna jättefina utmärkelse! Imorgon skall jag ta mig an uppgiften också.