Kom igång med barfotalöpningen del 2

Dagens övning är perfekt för att stärka underdelen av foten och till viss del underbenet. Faktum är att det är just vaden som böjer tårna. De muskler vi har i foten har andra funktioner som till exempel när du spretar med tårna. När ni kör denna övning är det viktigt att ni är försiktiga i början. Har foten varit instängd i dämpade skor år efter år så är den riktigt försvagad. Övningar som denna kan därför orsaka kramp under foten. Böj tårna långsamt och känn efter hur det känns. Utvecklingen går dock snabbt. Efter ett par dagar med träning kommer du att känna skillnad.



Ännu en pinsam studie

Jag läste om en studie som genomförts av Örebro universitet och Karolinska institutet där man genom en observationsstudie granskat matvanorna av 400 elever under ett dygn. ETT DYGN! Slutsatsen man gjorde var att de ungdomar med högst halter av folsyra (eller folat) hade högre utgångsbetyg i årskurs nio. För mig en ganska patetisk studie som kanske inte säger så väldigt mycket. Studier av olika kvalité görs ju dagligen så det är kanske inte så uppseendeväckande. Vad som däremot gör mig vansinnig är en annan slutsats man gjort genom studien.

Forskarna bakom menar att anledningen till de höga nivåerna folat är framförallt frukt! Naturligt godis skall tydligen ge våra ungdomar högre betyg. Jag tyckte givetvis att det hela luktade ruttet (som jag alltid gör av denna typ av forskning). Är det Pfizer eller Livsmedelsverket som bidragit med finansiella medel tro? Visst kan man äta frukt och tro det är nyttigt men frukt består precis som godis mest av socker. Jag letade upp lite källor till folat för att få det hela svart på vitt och jag kan inte påstå att jag blev särskilt förvånad.


Folat folsyra livsmedel

 

 

Frukt innehåller pinsamt låga nivåer folat i jämförelse med ägg, bönor och lever. Varför vill man överhuvudtaget blanda in frukt som onekligen inte har ett dugg med sambandet att göra. Vi vet ju att Livsmedelverket vill att vi skall äta hela 500 g frukt om dagen och möjligtvis om vi sätter i oss ett halvt kg kiwi som kommer vi upp till det lågt satta RDI-värdet. Av min tabell kan man dock ganska enkelt se att om man äter enligt LCHF så får man lätt i sig de nivåer folat som rekommenderas. Sen om det skulle påverka utgångsbetygen vill jag ha osagt. Det lämnar vi till forskningen.