Vila är nog inget för mig

Nä, det blev ju ingen vilodag idag. Jag hade lite svårt att förstå varför, så utan att tänka efter styrde mina ben raka vägen till gymmet direkt efter jobbet. Lite återhämtningsjogg på bandet är ju aldrig fel en dag som denna. Särskilt inte om man är sugen på att reta en besvärande fot något. Jag tror minsann att han börjar ge med sig. Så fort jag inte tänker på det hela och försöker röra mig så normalt som möjligt så känner jag knappt någon smärta alla. Smärta kanske bara är något fiktivt som vår hjärna hittar på för att den är lat. En hypokondriker kanske hittar på ganska mycket men onekligen blir han sjuk av att tro att han är sjuk. Om vi tror att vi aldrig har ont så kanske vi inte har det heller. Ja, så är det nog.

Dagens pass bestod i alla fall av 5 kilometer återhämtningsjogg i 5:30-fart följt av lite styrketräning som idag bestod av arm- och bålstyrka. Lite stretching på det för att mjuka upp gubbkroppen något och dagen råkade bli precis så som jag föredrar den. Nu skall jag fokusera på lite energiintag och därefter så blir det nog att läsa lite i Henrik Fexeus bok "När du gör som jag vill".

Jag hittade förresten en bild på IK Sisus hemsida från Höglandsloppet i oktober. Gott att se att det har hänt en del sedan dess. Nästan så att jag skäms över mitt löpsteg...



Höglandsloppet

Annas pizza

Kanske inte riktigt är vad det låter. Men Anna Hallén som är grundare av receptet, och även författare till boken LCHF-husmanskost, menar att det är som en pizza utan botten som blir som en gratäng med pizzasmak i ugnsform. Man kan givetvis göra en botten till pizzan om man vill, fast då blir det färskostbrödsbotten. Denna pizza innehåller dock bara en massa nyttigheter och i och med att jag nyligen har ätit den så kan jag även rekommendera den pizzasallad vars recept man hittar i Annas bok. Själv bytte jag ut den vanliga olivoljan mot en med lite smak i form av örter vilket blev fantastiskt gott.

Har ni inte köpt Annas bok så tycker jag faktiskt att det är på tiden ifall man vill testa på mat som enligt min uppfattning är överlägsen på alla sätt och vis. Det börjar dyka upp många böcker i denna genre och det fina är ju att det är så löjligt billigt med böcker, i vilket fall om man beställer dem från nätet.



Annas pizza

Är det dags för vila

Idag är det tyvärr jag som ägs lite smått av min fot istället. Attans vad ont det gör! Men, men. Det funkar fint när man går på utsidan av foten så det är väl helt enkelt det som gäller. Det får helt enkelt bli gymträning och spinning denna vecka. Ingen badminton och ingen intervallträning med andra ord.

Det har blivit ganska bra med träning det senaste och tydligen har jag tränat 14 dagar på raken enligt de siffror jag matat in på jogg.se. Skall man kanske lyxa till det med en vilodag idag, kanske många undrar. Njae, vi får väl se... Här kommer summeringen av veckan som gått:


måndag: 1 km återhämtningsjogg följt av gymträning armar+bålstyrka

tisdag: 8 km morgonjogg

tisdag: Badminton 50 min (vilken överlägsen vinst det blev)

onsdag: 6 km mysjogg på bandet (i Fivefingers så klart)

onsdag: 6,6 km uppjogg följt av löpskolning 25 min, intervall 3x2000 m, bålstyrka

torsdag: Bodybalance 60 min

fredag: Gymträning 50 min axlar-rygg-bålstyrka

lördag: Spinning 3 tim

söndag: Långdistans 20 km


Löpning totalt: 48,2 km

Träningstid totalt: 10h och 43 minuter



Det finns olika sätt att vila på

Haiti