Veckans fråga

Anders undrar hur strikt man måste vara för att LCHF skall fungera på ett optimalt sätt. Hur lite kolhydrater måste man hålla sig till? Kan man fuska emellanåt och unna sig lite kolhydrater med jämna mellanrum?

Just den här frågan har jag fått många gånger och tyvärr måste jag säga att svaret inte är det som de flesta hoppas på. Förutsättningen för att fettförbränningen skall fungera så bra som möjligt är att kroppen befinner sig i ketos. Ketos innebär att kroppen bildar så kallade ketonkroppar från fria fettsyror med hjälp av levern. Ketonkropparna kan liknas via glukos (blodsocker) som bildas från olika former av kolhydrater och har samma funktion, nämligen att förse kroppen med bränsle. När kroppen befinner sig i ketos får vi ett jämt flöde av energi som dessutom är konstant vid fasta och därför påverkas inte heller blodsockret nämnvärt då vi hoppar över några mål mat eller under natten.


ketos lchf ketonkroppar

 


Förutsättningen för detta tillstånd är så klart att kroppen har så lite tillgång till kolhydrater som möjligt och själva omställningen kan ta upp till sex veckor. Det är just under denna period som många individer känner av olika omställningsbesvär. Detta i kombination med sockerabstinens ger de tillstånd som media älskar att skriva om och tyvärr är det under denna period som många ger upp och återgår till att äta kolhydrater igen.

Så vad händer då ifall vår kropp befinner sig i ketos och vi tillåter oss att äta en pizza eller en stor tallrik med pasta? Jo, kroppen kommer att välja att förbränna kolhydrater igen. Följden blir att bildningen av ketonkroppar minskar betydligt eller i värsta fall avstannar helt. Det tråkiga är att det kan ta ett par veckor innan kroppen fungerar optimalt igen. Med andra ord är det stor risk att man får uppleva omställningsbesvären igen. Vart gränsen går och hur mycket kolhydrater man klarar att tillföra kroppen utan att hämma bildningen av ketonkroppar är individuellt tillsammans med den tid det tar att ställa om. Även om omställningen går snabbt så kommer man med all säkerhet att trigga sötsuget på nytt.


kanelbulle kolhydrater lchf

 


Försök därför för din egen skull att hålla dig till grönsaker ovan jord. De innehåller de kolhydrater som du behöver för att fettförbränningen skall fungera och du kommer inte att riskera att tillföra kroppen för mycket. Valet är därför enkelt. Ifall du känner att mat är ett sätt att förse kroppen med bränsle och viktiga näringsämnen så är det inga större problem, men om du däremot har ett behov av sockerkickar och anser att man måste unna sig kolhydrater så är det bättre att driva kroppen på just denna energikälla.