Viktigt med uppvärmning

Uppvärmning utvidgar blodkärlen vilket reducerar belastningen på hjärtat. Samtidigt aktiveras kroppens nedkylningssystem (t ex svettning) vilket hjälper till så att man inte blir överhettad tidigt under träningen. När kropp och muskler blir varmare höjs även blodets temperatur. Det varma blodet får svårare att behålla syret vilket därför ökar syresättningen till musklerna och tillåter dem på så vis att jobba lite hårdare. Glöm därför inte att värma upp ordentligt innan träningspasset annars finns det risk att man går in i väggen ganska tidigt. Sticker pulsen iväg i början av passet så är det inte säkert att man orkar prestera som man tänkt. 



Värm upp ordentligt så slipper energin ta slut i förväg

Utmattad



E500
heter Natriumkarbonater och är ett surhetsreglerande medel och är salt av kolsyra. Naturligt förekommande, men framställs också syntetiskt. Används i t. ex. bakmixer. Natriumvätekarbonat används också i bakpulver. Inga kända hälsorisker.


Nu blir det fredagsfräckis!

En man gick till sjukhuset och bad om att få bli kastrerad.
- Är ni verkligen säker? sa doktorn
- Ja, sa mannen.
- Har du pratat med din familj, fortsatte doktorn.
- Nej, det har jag inte.
- Då tycker jag att ni ska göra det först.
Mannen gick hem och kom tillbaka nästa dag.
- Nå? Vad sa familjen, undrade doktorn.
- Jo det gick bra, frugan ville det, och av barnen var 49 för och 9 emot.

Barfotaprofessorn


 


E495
heter Sorbitanmonopalmitat och är ett stabiliserings- och emulgeringsmedel som framställs syntetiskt av sorbitol (E 420) och fettsyran laurinsyra (E 570), vilken kan vara tillverkad av fett från djur. Används i t. ex. margarin, glass, godis och vissa såser. Förbjudet i Australien och Nya Zeeland.