Ett blinkande inferno

Idag ska jag nog bege mig till gymmet och komma igång med träningen igen. Jag är fortfarande lite förkyld och stel i kroppen men det skiter jag i. Nu pallar jag inte sitta hemma längre.
Nästa vecka är det tenta i Internationell Marknadsföring och det blir väl startskottet för en ganska stressig period fram till jul.

Innan du klagar på dina grannar så kanske du skall se det här klippet. Richard Holdman har en egen radiostation. Vilket kanske inte är jättefantastiskt. Men grejen är den att Richard koreograferar musiken på stationen till sitt egna hus och med lite hjälp av över 45 000 lampor så lockar detta hundratusentals människor ifrån alla delar av USA. Det är bara att ratta in hans radiokanal och leta upp hans hus i Utah.






Nu skall jag berätta lite om Hasselnöten!
Hasselnöten hittar vi på vår hassel som är ett litet träd eller närmast en buske. Själva nötfrukten består av ett ensamt frö rikt på näringsförråd i hjärtbladen vilket är själva nötkärnan. Själva fruktväggen är ju rejält hård vilket de flesta kanske känner till. Syftet med detta hårda skal är att skydda fröet. Den goda smaken kommer från den fina nötoljan i näringsförrådet. Fetthalten tillhör de högsta bland nötterna och andelen kalcium är också hög.


Per 100g Hasselnötter (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas)

  • Energi: 644.2kcal/2695.3kJ
  • Vatten: 5.4g
  • Protein: 13g
  • Fett: 62.6g varav mättat: 4.49g, enkelomättat: 48.8g, fleromättat: 6.52g, kolesterol: 0mg
  • Kolhydrater: 9.3g, varav sockerarter: 3.4g
  • Fibrer: 6g
  • Vattenlösl. vitaminer: C: 1mg, Folat: 72mcg, Niacin: 1.1mg, B2: 0.11mg, B1: 0.5mg, B6: 0.61mg
  • Fettlösl. vitaminer: Karoten (A-vit): 42mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 21mg
  • Mineraler: Fosfor: 310mg, Järn: 3.6mg, Kalcium: 188mg, Kalium: 445mg, Magnesium: 160mg, Natrium: 3mg, Selen: 3mcg, Zink: 2mg

 

Se nu till att smaska massor med nötter i jul