GOTT NYTT ÅR

Idag är det nyårsafton. Den stora dagen för alla nyårslöften. En ny chans att ta tag i träningen ordentligt och komma i form till Göteborgsvarvet i maj. Se nu till att sätt upp ett mål med träningen. Även om det bara är ett litet steg så är det ju ändå ett steg i rätt riktning. Och det kanske är det som det hela handlar om, att inte ha för höga mål. Då kan man lätt tröttna.

Sköt om er så syns vi nästa år!


Svindlande höjder

Idag har jag spelat lite badminton tillsammans med tre kompisar. Det blev en dubbel med andra ord. Tempot blev kanske inte det bästa när det är fyra som skall slå på bollen och fyra som kan missa bollen. Men det var verkligen kul ändå. En inte allt för övertygande medelpuls på 124 bpm och en löjlig maxpuls på 154.

Den 4 januari invigs världens högsta byggnad, Burj Dubai, samtidigt som Dubai skakas av en finansiell kris. Med sina 160 våningar och drygt 800 meter slår det konkurrenterna med råge. Det är 300 meter högre än Taipei 101, som hade det gamla rekordet. Vi kan i vilket fall vara riktigt stolta över kaknästornet som mäter hela 155 meter. Empire State Building är ganska pluttig nu för tiden också med sina 381.


Så här såg Burj Dubai ut när jag och Matilda var där för exakt två år sedan.
Endast den nedre delen är beklädd med glas. Längst uppe på toppen syns en lyftkran.




Empire State Building i New York




...och utsikten från dess topp




Nu är det dags för lite mera bär. Björnbären hör till familjen rosväxter och är en rejält invecklad historia. Då den består av ett stort antal arter, underarter och former, som hör till de mest svårskilda i vår flora så jag tänker inte gå in så mycket på detta. Låt oss kalla dem björnbär och de finns att hitta i frysdisken på Ica. De är dessutom släkt med hallonen vilket bör göra den till en stenfrukt. Eller en klase stenfrukt som ni kanske kommer ihåg från oktober.

Björnbär är ett av de livsmedel som innehåller flest antioxidanter och innehåller fler antioxidanter än jordgubbar, tranbär, och hallon. Björnbär innehåller också lignaner. Lignaner är fytoöstrogener, ämnen i växter som liknar östrogen, och de tros kunna skydda mot vissa cancersjukdomar. En cancersjukdom som lignaner kan skydda mot är prostatacancer. Men ät inte för mycket för då kanske ni som man utvecklar boobisar och det kanske inte är så käckt.

Näringsvärde per 100g:

Energi 34,4 kcal
Protein 0,7 g
Fett 0,4 g
Mättade fettsyror 0,04 g
Kolhydrater 6,9 g
Fibrer 5,9 g
C-vitamin 21 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 34 mcg
Järn 0,6 mg
Zink 0,3 mg
Kalcium 32 mg


Knäböj

Idag var det något kallare att ta sig till gymmet men fortfarande like halt. Jag kan referera till dagens JP där det stod att tekniska kontoret blivit nedringt på grund av halkan. Vissa hade till och med ringt 112 på grund av halkan.
När jag väl kommit fram till rullbandet så blev resultatet ett hårt intervallpass i 30 minuter följt av tio minuters cykling. Medelpuls 159 och maxpuls 169.

Som jag lovat så skall jag idag presentera en oerhört rolig, effektiv och nyttig övning. Nämligen knäböj! Övningen gör underverk för benen och är egentligen nyttig för hela kroppen. Då man tränar med fria vikter tvingas kroppen att aktivera en rad muskelgrupper för att balansera och parera vikten. Därför skall ni helst utföra övningen med en vanlig skivstång. Det är OK att använda smithmaskin (fast stång) för att öva in rätt teknik annars anser jag att man skall använda sig av fria vikter i den utsträckning det är möjligt. Maskiner och kabelredskap är givetvis bra men bör användas som komplement. För rehabilitering är det bra att använda maskiner då dessa isolerar muskelgrupper. Med andra ord väljer maskinen på vilket sätt du skall utföra övningen.

När man tränar knäböj så aktiveras främst framsida och baksida lår och givetvis vår kära gluteus maximus även kallad skinkhalvorna (den är ju delad precis som smaken). Som jag nämnde tidigare så behöver kroppen hjälpa till att balansera vikten då vi använder fria vikter, därför aktiveras även vaderna och bålen.

Hur går det då till? Jo, vi börjar med att placera stången bekvämt bakom nacken. Enklast är givetvis att stången från början ligger på en knäböjställning i lämplig höjd. Tycker du det är obekvämt så finns det oftast vissa skydd man kan sätta på stången. Ställ dig stadigt med stången vilande på axlarna och trapezius. Dra armbågarna bakåt, håll ryggen rak för att undvika skador, andas in och sänk sedan kroppen tills låren ligger parallellt med golvet. Återgå sedan till startposition genom att sträcka ut benen och räta upp överkroppen. Andas ut medan du fullbordar rörelsen.

Lägg inte på för mycket vikter i början utan träna lätt tills du hittat rätt teknik och balans. Det är lätt att skada ryggen om du gör fel. Böj aldrig på ryggraden när du utför knäböj. Detta bidrar till skador i den nedre delen av ryggen i synnerhet diskbråck. Även om ni kanske har sett en del som utför djupa knäböj på gymmet så kan jag avråda från detta helt. Gå aldrig lägre än parallelläge med låren. För att göra detta måste man ha rörliga vrister och korta lårben. Dessutom resulterar djupa knäböj i böjd ryggrad. Undvik alltså!


Knäböj med 553 kg



När man kommer upp en bit i vikt så brukar jag använda mig av något som kallas blockering. Men använd gärna tekniken vid lättare belastning också. Blockeringen används för att undvika att ryggen böjs så att du undviker skador. Så här gör du en blockering:

1. Skjut fram bröstet genom att ta ett djupt andetag och fyll lungorna med luft precis som en ballong. På så vis stärker du bröstkorgen och förhindrar att bålen lutar framåt.
2. Spänn alla bukmuskler för att öka trycket i bukhålan så att dina axlar dras bakåt när du befinner dig i rörelsens översta position.
3. Spänn de nedre ryggmusklerna så att den nedre delen av ryggen böjer sig lätt bakåt och så att den nedre delen av ryggraden sträcks ut.

Sen är det bara att göra rörelsen och glöm inte andas ut på vägen upp. Annars kanske du svimmar i värsta fall.






För er som vill satsa på styrketräning och tycker att det är kul så kan jag rekommendera en bok som hjälpt mig en hel del. Den heter "Styrketräning -En anatomisk guide". Den innehåller mycket bra och tydliga beskrivningar och välgjorda illustrationer. Ett måste för alla gymfantaster. Beställ boken här.


SAAB har väl sett bättre dagar och själv följer jag utvecklingen med frustration. En av världens bästa bilar håller på att gå i graven. Det är ju förskräckligt! GM verkar inte bry sig och tydligen har de redan planerat att använda tekniken från 9-5:an antingen till Buick eller Opel.
David Blumberg är en svensk entusiast som gjort en rocklåt för att försöka rädda SAAB från nedläggning. Titeln på låten är Griffin up! Ganska fyndigt och antyder förmodligen på SAABs logotyp föreställande en Grip. Låten lär ju inte direkt klättra på listorna och kanske inget som någonsin kommer att finnas i min skivsamling. Givetvis har David gjort en rockvideo också. Det är nästan att man får tårar i ögonen när man ser den.





Lite mer reklam hinner vi med idag. Årets bottennapp står nog Alfa Romeo för. Idén från reklambyrån Duval Guillaume Antwerp spelar kanske inte i den högsta klassen. Utgångspunkten är att konsumenter inte bryr sig om prisfokuserad reklam. Därför var byrån tvungen att tänka annorlunda. Man menar att om det här verkligen är det lägsta möjliga priset de lyckats sätta på deras senaste 147:a så skulle de kanske ha en annons på lägsta möjliga nivå. Lägsta möjliga nivå är Marianergraven öster om Filippinerna i Stilla havet. 11 000 meter under havsnivån. Där kan garanterat ingen se reklamen. Dessutom är det väl helt fel läge att dumpa ännu mer skrot i haven.